November 2022

You are browsing the site archives by month.

ΓΑΛΑΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

Αθήνα 1879 – Αθήνα 1966

Από πολύ μικρή ηλικία εκδήλωσε ενδιαφέρον για τη μουσική, τα μαθηματικά και το σχέδιο και από τα εφηβικά του χρόνια άρχισε να δημοσιεύει γελοιογραφίες σε εφημερίδες και περιοδικά. Μετά από δύο χρόνια φοίτησης στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του Πολυτεχνείου (1897-1899) και έχοντας πάρει μαθήματα σχεδίου από τον Νικηφόρο Λύτρα (1899), εγκαταστάθηκε το 1900 στο Παρίσι, όπου παρέμεινε το μεγαλύτερο διάστημα της ζωής του, ταξιδεύοντας κατά καιρούς σε διάφορες χώρες της Ευρώπης και στην Ελλάδα. Ως τo 1902 σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών κοντά στον Fernand Cormon, ενώ από το 1901 ως το 1912 συνεργάστηκε με πολλά γνωστά χιουμοριστικά περιοδικά, όπως τα “Frou-Frou”, “Le Rire”, “Le Sourire”, “L’ Assiette au Beurre” κ.ά., δημοσιεύοντας γελοιογραφίες και σχέδια.

Το συστηματικό ενδιαφέρον του για τη χαρακτική πρέπει να εκδηλώθηκε σε ένα ταξίδι του στη Γερμανία (1907-1909) και το 1918 ξεκίνησε την εικονογράφηση βιβλίων, δραστηριότητα που καλύπτει ένα σημαντικό μέρος της καλλιτεχνικής του δημιουργίας και περιλαμβάνει περισσότερα από εκατό βιβλία, λευκώματα, ημερολόγια και εκδόσεις τέχνης. Από το 1930 σταμάτησε να ασχολείται με τη ζωγραφική και αφιερώθηκε αποκλειστικά σχεδόν στη χαρακτική. Έχοντας πάρει τη γαλλική υπηκοότητα, δίδαξε στην ακαδημία Andre Lhote (1925-1928), στο εργαστήριό του (1930-1937) σε έλληνες καλλιτέχνες που σπούδαζαν στο Παρίσι και στη Σχολή Καλών Τεχνών (1945-1952). Το 1945 εξελέγη μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας και το 1950 αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών.

Αναπτύσσοντας εξαιρετικά πλούσια εκθεσιακή δραστηριότητα τόσο στη Γαλλία όσο και σε άλλες χώρες, παρουσίασε το 1922 στο Παρίσι την πρώτη ατομική του έκθεση, την οποία προλόγισε ο Andre Malraux. Έλαβε επίσης μέρος σε παρισινά σαλόνια, ενώ από το 1920 ως το 1926 συνεξέθεσε με μερικούς από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της εποχής, όπως ο Picasso, ο Matisse, ο Braque, ο Chagall και ο Derain, με τον οποίο τον συνέδεε στενή φιλία. Το 1991 το έργο του παρουσιάστηκε σε αναδρομική έκθεση στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, στην Άνδρο.

Ο Δημήτρης Γαλάνης υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους χαράκτες του πρώτου μισού του 20ού αιώνα στην Ευρώπη και πρωτοπόρος της νεοελληνικής χαρακτικής, επηρεάζοντας τους ομοτέχνους του τόσο με το έργο όσο και με τη διδασκαλία του. Κάτοχος όλων των τεχνικών και εξαιρετικός δεξιοτέχνης, υπήρξε ανανεωτής των παραδοσιακών τρόπων χάραξης. Το έργο του, που περιλαμβάνει ποικιλία θεμάτων – μυθολογικές και ειδυλλιακές σκηνές, τοπία, γυμνά και νεκρές φύσεις – φανερώνει αρχικά επιρροές από τον Σεζάν και τα κινήματα του κυβισμού και του φωβισμού, ενώ αργότερα αποκτά ένα προσωπικό ύφος, που βασίζεται στις αρχές της κλασικής παράδοσης.

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ

 

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ

Υπεύθυνος σεμιναρίου : Μιλτιάδης Πεταλάς

Τα σεμινάρια Χαρακτικής διεξάγονται Δευτέρα και Πέμπτη 18:00-21:00 στον χώρο μας επί της οδού Ναρκίσσων 12, Νέο Ηράκλειο 14121 (πλησίον σταθμού ΗΣΑΠ).

 Κόστος διδάκτρων: 140 ευρώ (περιλαμβάνει όλα τα μαθήματα και προκαταβάλλεται) 

(εναλλακτικός τρόπος πληρωμής τραπεζική κατάθεση σε λογαριασμό της Alpha Bank)

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ*

ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2022

Δευτέρα 14 18:00-21:00

Πέμπτη 17 18:00-21:00

Δευτ΄έρα 21 18:00-21:00

Πέμπτη 24 18:00-21:00

Δευτέρα 28 18:00-21:00

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2022

Πέμπτη 1 18:00-21:00

Δευτέρα 5 18:00-21:00

Πέμπτη 8 18:00-21:00

Δευτέρα 12 18:00-21:00

Πέμπτη 15 18:00-21:00

*Σύνολο 30 ώρες τα 10 μαθήματα, από 6 ώρες την εβδομάδα

Με τον όρο χαρακτική εννοούμε τις διαδικασίες, κατά τις οποίες ένα εικαστικό έργο ( ζωγραφική – σχέδιο ) μεταφέρεται από τον καλλιτέχνη χαράκτη πάνω σε μια πλάκα ξύλου , μετάλλου , πέτρας κλπ και από εκεί, αφού ακολουθήσει τις ανάλογες τεχνικές διαδικασίες οξείδωσης ή χάραξης , μελανώνεται και τυπώνεται επάνω σε χαρτί .Η παλαιότερη τεχνική της χαρακτικής είναι η ξυλογραφία και εμφανίζεται στην Κίνα τον 9ο αιώνα μ.Χ. Στην Ευρώπη εμφανίζεται από το τέλος του 14ου αιώνα μ.Χ και χρησιμοποιούνταν κυρίως για αναπαραγωγή θρησκευτικών εικόνων. Και με αυτό τον τρόπο ξεκινάει η άμεση διάδοση της εικόνας, όπου θα εκβάλει στα μέσα του 15ου αιώνα στην ανακάλυψη της τυπογραφίας από τον Γουτεμβέργιο και στην απελευθέρωση μέσω του τυπωμένου βιβλίου της ανθρώπινης γνώσης .Υπάρχουν δύο είδη ξυλογραφίας , ανάλογα με τον τρόπο κοπής της ξύλινης πλάκας , την ξυλογραφία σε πλάγιο ξύλο και ξυλογραφία σε όρθιο ξύλο .Η πιο βατή , δημοφιλής και με αυτή που θα ασχοληθούμε, είναι η ξυλογραφία σε πλάγιο ξύλο, αφού έχει πιο ελεύθερο χαρακτήρα στην χάραξη και στην απόδοση του έργου μας , εφόσον τα ξύλα που χρησιμοποιούμε είναι πιο μαλακά όπως κερασιά , καρυδιά , λεμονιά , κόντρα πλακέ θαλάσσης κλπ. Επίσης μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για χάραξη με το ίδιο αποτέλεσμα το λινόλεουμ ή MDF. Το τελικό μας έργο , μπορεί να είναι ασπρόμαυρο , αλλά και έγχρωμο , χρησιμοποιώντας για κάθε χρώμα άλλη πλάκα .Έτσι μέσω της ξυλογραφίας , αλλά και τον άλλων μεθόδων της Χαρακτικής τέχνης μπορούμε να αναπαράγουμε το έργο μας σε πολλαπλά χειροποίητα αντίτυπα , προσφέροντας μας με αυτό τον τρόπο , την δυνατότητα διάδοσης του εικαστικού έργου μας μέσα από ένα πολύ όμορφο, αυθεντικό και προσωπικό τρόπο .Γιατί η Χαρακτική είναι Τέχνη που μοιράζεται.